3/9/22 – Voorstelling: The stages of midday

IT DOESN’T MATTER presenteert: The Stages of Midday
Zaterdag 3 september, 20:00, Verhalenhuis Haarlem
Toegang: €10

Hoe klinkt muziek als we rouwen?

Wat als de voortdurende tekens van leven om je heen je vermoeien, je verdriet nog groter maken? En wat als muziek het ultieme teken van leven is? Muziek maken is creëren, het is iets brengen dat nog nooit heeft bestaan. Maar als er rouw is, is ons enige wens om de persoon terug te brengen. Niet om te creëren of te recreëren. Hoe klinkt muziek in dit geval?

In de The Stages of Midday, een muzikaal toneelstuk door Shaza Manla en vrienden onder regie van Abed Manla, proberen muzikanten en acteurs een antwoord te vinden op deze vraag. In de voorstelling experimenteren de muzikanten en toneelmakers met manieren om hun idee op een originele en kunstzinnige manier uit de drukken. Muziek wordt toneel, toneel wordt muziek, grenzen tussen artistieke vormen worden overschreden. Muziekstijlen worden door elkaar gemengd door muzikanten met verschillende afkomsten. Franse, Nederlandse en Syrische muzikale invloeden bij elkaar. Hoe? Dat weten de muzikanten nog niet. Veel van wat er gespeeld wordt wordt namelijk vlak voor het concert tijdens repetities gecomponeerd.

Shaza Manla: “Muziek speelt in het leven van veel mensen een grote rol. Vaak zonder dat we het doorhebben. Muziek inspireert ons om aan ergens aan te beginnen, of helpt ons om te concentreren op waar we al mee bezig zijn. Verschillende muziekstijlen passen bij de verschillende fases van een dag, en zo brengen we een grote tijd met muziek door.

Wanneer ik me bewust werd van de grote rol die muziek speelt, bedacht ik me dat muziek het enige is wat altijd kan blijven leven, wat zowel geboren als herboren kan worden. Muziek kan nooit sterven. Maar hoe klinkt die constante herinnering aan levendigheid wanneer we door rouw heen gaan? Deze voorstelling wil  een beeld schetsen van het rouwproces. Muziek krijgt de hoofdrol en laat de complexiteit zien van de fases van rouw.”

Musici:

Shaza Manla

Shaza Manla verrijkt al jarenlang het Nederlandse muziekleven met haar prachtige kanun- spel: een snaarinstrument uit het Midden-Oosten. Op zevenjarige leeftijd begon ze in Egypte met lessen in het bespelen van de kanun bij de beroemde docent Saber Abdulsatar. Ze gaf al gauw concerten in Egypte samen met haar zusje Jawa op de oud. In 2015 kwam ze naar Nederland waar ze doorging met het geven van concerten. Ze trad onder andere op in het Concertgebouw, het Muziekgebouw en bij Vrije Geluiden. Daarnaast speelde ze in het buitenland met verschillende muzikanten, waaronder Jordi Savall. Op dertienjarige leeftijd won Shaza de NBE compositiewedstrijd met haar eigen compositie ‘It doesn’t matter’. Later maakte ze een muzikale voorstelling die gebaseerd was op het mengen van verschillende muziekstijlen waaronder pop, jazz en wereldmuziek. Ook experimenteerde ze met het mengen van elektronica en de kanun.

Jawa Manla

Jawa is één van de grootste muzikale talenten van Syrië. Op jonge leeftijd tourde ze al als professioneel muzikant door Egypte, Libanon, Oman en Turkije. Ze trad op met orkesten en kreeg les van de allergrootste ud-spelers. Al snel na haar aankomst in Nederland in 2015, was Jawa niet meer weg te denken uit het Nederlandse muziekleven. Haar waanzinnige spel (en zang!) en haar nieuwsgierigheid om de muzikale wereld te ontdekken waarin ze terecht was gekomen, brachten haar naar de grote podia in Nederland – soms op uitnodiging van bijvoorbeeld het Nederlands Blazers Ensemble, soms op eigen initiatief met haar verschillende ensembles (o.a. Caravan) waarmee ze keer op keer bijzonder creatieve bruggen slaat tussen Arabische, Westers klassieke en jazz muziek.

Benoit Quentin

Benoit Quentin studeerde jazz en compositie (zowel instrumentaal als elektro-akoestisch) aan het Conservatoire de Lyon. Later verhuisde hij naar Buenos Aires, waar hij de lokale muziekvormen (folklore, tango) ontdekte en zijn contrabastechniek perfectioneerde. Terug in Frankrijk studeerde hij bij Riccardo del Fra aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Hij maakt onder meer deel uit van Mark Priore’s jazz Trio, van de free-jazz/rock cross-over band Petit Matin, en de folk-pop band Rouuge. Benoit is ook mede-oprichter van L’Affect, een collectief in Lyon.

Hessel Moeselaar

Op papier is hij altviolist, klassiek geschoold aan het Conservatorium van Amsterdam, maar in de praktijk is hij zóveel meer dan dat. Zijn instrument is zijn persoonlijke poort naar een kaleidoscoop aan interesses: het samenbrengen van een breed scala aan muziekstijlen (alleen of met zijn band 3Violas); het verklanken van de geluiden van bomen; het creëren van wandelconcerten door gebouwen en buurten; het spelen in ensembles als Pynarello en het Splendorkest; het verdiepen in het gebruik van elektronica; het ontwikkelen als componist; en het samenwerken met uiteenlopende denkers en kunstenaars als neuropsycholoog Erik Scherder en theatergroep Oostpool.

Pierre Hurty

Pierre Hurty is een zeer actieve muzikant in de Brusselse scene. Hij speelt o.a. met het Wajdi Riahi Trio en het Basile Rahola Quartet wiens 1e album onlangs is uitgebracht (Fresh Sound New Talents) alsook met Noémie Decroix “Voids” wiens 1e album eind 2022 uitkomt (La Buissonne ). Hij werkte ook samen met Fabrizio Cassol (Aka Moon), het Brussels Philharmonic en nam deel aan het Orchestre National de Jazz des Jeunes Saison #3 (o.l.v. Denis Badault). Tegelijkertijd ontwikkelt hij zijn twee persoonlijke projecten YAGŌ (pianotrio) en YAGŌ Ξxtended (“uitgebreide” versie met twee piano’s, contrabas en drums) en leidt hij samen met de Tunesische pianist Wajdi Riahi het “elektrische” duo RIAHRTY. Pierre speelt op Bosphorus Cymbals en op een Latellier snaredrum.

Sabine Krol (actrice)

Nadat Sabine in 2013 afstudeerde aan het conservatorium in Haarlem, startte ze met haar duo Hun met het ontwikkelen van theaterliedjes en pakkende scènes. Met behulp van piano’s, synthesizers, gouden strotten en wat doldwaze danspasjes weet Hun het publiek om haar vinger te winden. In 2015 behaalde het duo de halve finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Vervolgens toerden ze met An Sich dik twee jaar door Nederland. In 2019 verscheen hun eerste avondvullende programma ‘Alles is wel’. Met deze show trokken ze ook in theaterseizoen 2020-2021 langs de theaters.

Abed Manla (regisseur)

Abed heeft Arabische literatuur gestudeerd aan de universiteit van Damascus, tegelijkertijd rondde hij zijn acteeropleiding af aan de hoge toneelschool in Syrië, waarna hij verder studeerde aan de toneelacademie in Cairo waar hij uiteindelijk promoveerde. Hij heeft gedoceerd aan de toneelschool in Damascus en gewerkt als acteur in films, op TV en in het theater in Egypte en Syrië.